FACEBOOK

Facebook

Facebook is een social network site, waar gebruikers hun persoonlijke interesses delen met anderen. Er zijn meer dan 1 miljard gebruikers actief (per 14 september 2012). Dat zijn meer mensen dan inwoners in Europa, oftewel 1 op de 7 mensen op aarde. Gebruikers kunnen een persoonlijk profiel aan maken en anderen die ook een profiel hebben uitnodigen om vriend te worden. Iedere gebruiker kan (net zoals Twitter) op een zogenaamde prikbord (in het Engels: “wall”) berichtjes plaatsen. Deze berichtjes kunnen gaan over waar ze mee bezig zijn, waar ze aan denken of wat hun mening is.  Een gebruiker kan natuurlijk ook zijn persoonlijke contact informatie in zijn of haar profiel plaatsen. Men kan met elkaar communiceren via publieke en privé berichten.  Je kan ook foto’s ‘liken’. Facebook Timeline is niets anders dan dat jouw berichten (foto’s en filmpjes) op tijdsvolgorde op jouw muur worden geplaatst. Facebook geeft hiermee de gebruiker de mogelijkheid geven om per jaar aan te geven wat er is gebeurd. Zo krijg je dus een tijdlijn met jouw hele geschiedenis. Vergelijk het maar met een dagboek. Ook kun je aangeven wie welke berichten kan bekijken. Zo kun je persoonlijke gebeurtenissen alleen laten zien aan je partner of ouders. Het ziet er erg leuk uit; je kunt zelfs aangeven welke vrienden je op een bepaald moment hebt leren kennen, welke banen je hebt gehad en wat je allemaal hebt gedaan in een bepaalde periode. Naast Timeline gaat Facebook steeds meer werken met apps. Zo heeft Spotify de mogelijkheid gecreëerd om samen met vrienden synchroon naar een zelfde song te luisteren. Je ziet als het ware dat een vriend een bepaalde track luistert en jij kunt direct vanaf het punt waar het liedje is meeluisteren.

Twitter

Met Twitter kun je snel korte berichten uitwisselen met andere gebruikers. Dat wordt “twitteren” genoemd. Twitter is een sociaal netwerk waarbij je vrienden kan toevoegen van wie jij de berichten leest. Jouw vrienden kunnen ook jouw account “volgen” waardoor zij jouw berichten zien. Op deze pagina vind je een uitleg over het fenomeen. In Nederland groeit Twitter razendsnel en er zijn dan ook veel bekende belgische twitteraars. Twitter is helemaal gratis. Je kunt je simpel aanmelden op twitter.com en hebt alleen een email adres nodig om je te registreren. Iemand die actief is op Twitter wordt een twitteraar genoemd, en een groep bekende mensen die twitteren noemt men ook wel twitterati. Twitter wordt ook wel een microblog genoemd. Je zet korte berichten (maximaal 140 karakters) op jouw account. Die berichten worden vervolgens (indien zo ingesteld) via het internet, via SMS en via email verspreid naar de mensen die jouw volgen. Een bericht op twitter wordt ook wel een tweet genoemd. Jouw verzameling berichten worden daarom jouw tweets  genoemd. Soms wordt Twitter fout gespeld als “Tweeter” en “Tweter”.  Iemand die op Twitter actief is, wordt een Twitteraar genoemd. Het werkwoord is Twitteren. Je “twittert” dus.

Instagram

In feite is Instagram een mobiele app om foto’s te delen, maar het is tegelijkertijd een sociaal netwerk. Het werkt net als Twitter met volgers, maar in plaats van tekstupdates ontvang je fotoupdates. De app maakt het mogelijk om foto’s een ander uiterlijk te geven door het plaatsen van extra fotolagen die bijvoorbeeld een low-end jaren ’80 camera kunnen imiteren. De tijdlijnen van zowel Facebook als Twitter staan daarom bol van de Instagram-foto’s. Aangezien het om bewerkte foto’s gaat die nou niet bepaald bekend staan om de haarscherpe kwaliteit, kun je jezelf afvragen waarom ze dan toch zo populair zijn.Het prettige aan Instagram is dat het uitblinkt in eenvoud en daarom juist op smartphones – welke vaak niet zijn uitgerust met de allerbeste digitale camera’s – uitstekend rendeert. Instagram toont aan dat je prima plaatjes kunt schieten zonder dure lens of uitgebreide belichting. Foto’s nemen en het bewerken ervan via Instagram gaat razendsnel; bovendien kan de gebruiker de foto met één druk op de knop met de rest van de wereld delen. Met name het nostalgisch effect van de foto’s spreekt aan bij een grote groep smartphone-bezitters.

Plaats een reactie